Marcos Marin, née au Brésil le 12 septembre 1967, est le fils d’un producteur de cinéma et d’une chanteuse lyrique.
Dès l’âge de cinq ans, Marcos suit les cours de piano de musique classique au conservatoire de musique de Sao Paulo. Très jeune, il démarre une carrière de pianiste virtuose et vient étudier la musique en France à Angers. En même temps, il se passionne pour la peinture.
A la Cité des Arts à Paris en 1990, Marcos rencontre Vasarely. Intrigué par le travail de ce dernier, Marcos Marin se lance dans l’aventure de l’art optique. Avec succès, puisque deux prix viennent couronner ses œuvres : le prix Fiat pour son œuvre sur Christophe Colomb fêtant les 500 ans de la découverte de l’Amérique (Musée Fiat de Turin) et le prix Collection Philips pour celle sur Mona Lisa. Durant cette décade, Marcos Marin joue un rôle important dans le développement culturel entre le Brésil et la France pour l’AIAP UNESCO.
En 2000, il s’installe à Miami Beach (USA), où il met en place son atelier. 2003 est l’année de sa première sculpture monumentale. Elle sera exposée à Coconut Grove Convention Center à l’occasion de l’inauguration de la grande foire d’art Arteamericas. Il gagnera le concours « Best of Florida ».
En 2004 à Art Basel, Marcos Marin fait la connaissance de Delphine Pastor, qui, séduite par son talent, l’invite à venir exposer à Monaco. L’inauguration de l’exposition –qui comporte un magnifique portrait de la Princesse Grace Kelly, aujourd’hui au nouveau musée de Monaco- a lieu quelques jours après la mort du Prince Rainier. Le Prince Albert demande alors à Marcos Marin de dessiner le monument officiel dédié à son père. Cette œuvre monumentale est dévoilée le 18 janvier 2006 à l’entrée du Cirque de Fontvielle.
En 2006, Marcos Marin rencontre le styliste et mécène, Pierre Cardin, qui lui offre la possibilité de réaliser des œuvres de grand format dans l’atelier de Lacoste.
Par ailleurs, Marcos Marin travaille au Portugal avec Stanley Ho dans le cadre du cinquantenaire du Casino d’Estoril. Le mécène offrira à l’artiste deux médailles d’honneur : l’une remerciant l’artiste pour l’exposition consacrée à la galerie du Casino et l’autre pour le portrait Stanley Ho réalisé à Macao.
En 2009, invité au Japon dans le cadre de l’amitié Brésil-Japon, l’artiste obtient la reconnaissance pour l’ensemble de son œuvre.
Le monument « Jean Cocteau » sculpture optique est devoilé au public en septembre 2011 a la Citadelle de Ville-franche-sur-mer, premiére oeuvre publique historique en France par Marcos Marin.
2012 – Un nouveau monument «Princesse Grace» est dévoilé pendant la Foire Art Monaco et après installé au public dans le Jardin des Oliviers de Cap Martin à la volonté de SAS Prince Albert II de Monaco.
La Ville de Roquebrune Cap-Martin commande le monument historique dédié à «Coco Chanel» pour le «Hall de Fame»
2013 – Aux iles des Azores (Ponta Delgada) Marin dévoile le monument publique «Joao de Deus» un hommage a ce grand homme de l’histoire de l’education au Portugal .
2013 – L’exposition monumentale au Borgo San Felice Toscana Italie est réalisé en collaboration de la
Fondation Prince Albert II de Monaco.
L’artiste vit et travaille désormais à Monaco.
Marcos Marin was born in Brazil September 12, 1067, is the son of a movie producer and a singer.
From the age of five Marcos was in the classical piano lessons at the Music Conservatory of Sao Paulo. At a very young age, Marin began a carrier as a «virtuosi» pianist and has stuied music in Anger, France. In the same time, Marin developed a passion for paintings.
At the Cité des Arts in Paris in 1990, Marin met the great master Vasarely. Intrigued by the work of Vasarely, Marin embarked on the adventure of optical art. Subsequently, marin won several awards for his artwork; The FIAT Columbus celebrating the 500th anniversary of the discovery of America (Fiat Museum of Turin) and the Philips Collection with the piece «Monaclisa».
During this decade, Marin played an important role in cultural development between Brazil and France for the AIAP UNESCO.
In 2000, marin moved to the United States, miami Beach, where he set up his studio; In 2003, Marin initiated his first monumental sculpture, wich was exposed to the Coconut Grove Convention Center to mark the inauguration of the great art fair «Arteamericas». In the Museum of Boca Raton Marin expose into «Best of Florida» show.
At the Art Basel Miami Beach event in 2004, Marin was invited by Delphine Pastor, who was impressed by his talent, to exhibit in Monaco. Subsequently, Marin’s inauguration in Monaco featured a magnificent portrait of Princess Grace, which is now exhibited in the new Museum of Monaco. A few days after the death of Prince Rainier III, Prince Albert comissioned Marin to construct the offcicial monument dedicated to his father; This monumental work was unveilled in January 18th, 2006 at the entrance of the Fontvieille Circus and became the first landmark of the artist in Monaco.
In 2006, Marin met the designer and patron, Pierre Cardin, who ofered him the opportunity to make large format works
in the studio of Lacoste, south of France. At the same time, Marin worked in Portugal with Stanley Ho as part of the 50th anniversary of the Casino of Estoril. Mr. Stanley Ho offered to Marin Two Medals of Honnor: one thanking the artist for the exhibition at the Gallery of the Casino Estoril and one for the portrait of Mr. Ho, wich is now exhibit in Macau.
In 2009, Marin was invited to Japan as part of the «one century Brazil-Japan friendship», and received the great medal of honnor recognizing his «lifetime achievement».
In september of 2011, the monument «Jean Cocteau» optical sculpture was unveilled to the public inside the Villefranche-sur-mer Citadel. This was Marin’s first work that was displayed in French territory.
2012 – A new monument «Princess Grace» was unveilled during the Art Fair «Art Monaco» and after instaled for the public into the olive’s trees gardens of Cap Martin following the desire of the SAS Prince Albert II of Monaco.
The City of Roqeubrune Cap Martin comissioned marin to creat the monument «Coco Chanel» for the «Hall of fame»
public collection of the comunity.
2013 – At Ponta Delgada, Azores island in Portugal, Marin unveilled the public monument «Joao de Deus» honoring this pionnier of the education in Portugal.
The Monumental Solo Exhibition at Borgo San Felice Toscany italy was a collaboration with the Foundation Prince Albert II of Monaco.
Маркос Марин (Marcos Marin) родился в Бразилии в 1967 году. Он сын кинорежиссера и оперной певицы. В ранней молодости он начал карьеру в качестве пианиста- виртуоза и учился музыке во Франции, в Анже. В то же время в нем развивалась страсть к живописи. В 1990 году в Cité des Arts в Париже, Маркос познакомился с Васарели. Очень заинтересовавшийся работами нового знакомого, Маркос отправляется в путешествие по миру оптического искусства. Две награды являются вершиной его работы: это награда FIAT, врученная ему за работу о Христофоре Колумбо, посвященную празднованию 500-летнего юбилея открытия Америки (музей FIAT в Турине). И второй приз – Collection Philips за работу, под названием «Мона Лиза». 2003 год – год создания первой монументальной скульптуры Маркос Марин. Она была выставлена в Coconut Grove Convention Center по случаю открытия большой художественной выставки-ярмарки искусства Arteamericas. В 2004 году Маркос Марин принимает участие в Art Basel в Майями. В 2009 году его приглашают в Японию, в рамках поддержки дружбы между Бразилией и Японией, где он получает признание за все свои работы. Маркос Марин является художником течения op’art и его, все больше и больше, привлекают монументальные скульптуры в общественном пространстве. Художник живет и работает в Монако.
Iterviews…
Marcos Marin’s serigraphies, paintings and sculptures not only combine three-dimensional light, color and movement, but also bring about an interpersonal connection with the viewer. The portraits of contemporary celebrities come to life as soon as they are approached, and outdoor sculptures play with the surrounding setting to enhance environmental characteristics.
Marin places the viewer in a curious situation, where the viewer triangulates with the art piece in order to observe a variety of physical perspectives. Marin’s artwork also leverages the laws of human perspective through color interaction. Portraying a balance between warm and cold colors, Marin’s masterpieces create an unprecedented balance that brings the artwork to life, as the effects create spatial and three dimensional appearances, and subsequent movements.
Along with breakthrough and eye-catching optical illusion methodology, Marin brings about Vasarely’s ‘fourth dimension,’ as his technical wisdom of combining layering, colors and emotion highlights responsive and transcendental effects that resurrect iconic figures.
Sylvie Ferre
La Tribune de Megéve